vrijdag 24 april 2009

Breda Photo presenteert Reinout van den Bergh!

Reinout van den Bergh studeerde fotografie en audiovisuele vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost te Breda. Sinds 1982 werkt hij als zelfstandig fotograaf. Hij reist en werkt in verschillende landen in Oost-Europa, Verenigde Staten, Afrika, Zuidoost Azië, Midden Oosten en Latijns Amerika. Naast eigen werk fotografeert hij o.a. voor de ministeries van Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingssamenwerking en VROM, het Koninklijk Instituut voor de Tropen, verscheidene etnografische musea en ontwikkelingsorganisaties. Zijn werk is tentoongesteld in verschillende musea in West en Oost-Europa , Afrika en gepubliceerd in diverse boeken en publicaties. Sinds 2007 is hij curator voor het internationale fotofestival Breda Photo.

Reinout van den Bergh is vooral geïnspireerd door dagelijks terugkerende taferelen in het leven. Hij is doordrongen van het besef dat je door aandachtig te kijken naar anderen het meeste leert over jezelf. In elk beeld is er een verschil of een gelijkenis te ontdekken. Als fotograaf legt hij gevoelens van anderen eerlijk en stijlvol vast, zonder afbreuk te doen aan waardigheid en respect.

Het zijn voor hem basiswaarden die ten grondslag zouden moeten liggen aan elke nieuwe ontmoeting tussen mensen. Reinout van den Bergh is vooral mens onder de mensen. De aanwezigheid van de camera valt daarbij soms in het niet.

Het Factories-project neemt een aparte plaats in in zijn werk. Vanaf 1997 reist hij met beeldend kunstenaar Huib Fens met regelmaat door Europa op zoek naar oude fabriekscomplexen. Het resultaat van die zoektocht is een serie indrukwekkende foto’s die op reusachtig formaat op diverse locaties zijn tentoongesteld. In 2006 was dit werk ook hier in De Verdieping te zien.

De tentoonstelling ‘Brandende dorst’ is samengesteld uit zijn werk van de laatste 25 jaar.

Kijk ook op www.reinoutvandenbergh.nl en www.bredaphoto.nl

IDIS Seminar - Roel presenteert

donderdag 16 april 2009

Tentoonstelling Publiceer het maar wint Zilveren Lamp 2008

De Designpolitie en het Graphic Design Museum hebben dinsdag 14 april een Zilveren Lamp gewonnen.

De Designpolitie en Laurens van Wieringen ontwierpen i.s.m. het Graphic Design Museum een totaalconcept voor de tentoonstelling Publiceer het maar, de eerste kindertentoonstelling voor het nieuwe museum in Breda.

In de tentoonstelling ontdekken kinderen wat grafische vormgeving is. Waarom worden voorwerpen om ons heen vormgegeven? Wat kunnen letters en kleuren ons vertellen? Waarom is een melkpak blauw en niet paars? Wat zeggen de verschillende soorten letters op een filmaffiche?

Publiceren is de kern van het grafisch ontwerpen. Zonder publiek en zonder medium is er geen grafisch ontwerper. De kinderen gaan in het museum zelf publiceren en actief aan de slag als ontwerper. Ieder kind dat naar het museum komt, krijgt een opdrachtmap met tips en trucs, die hem helpt bij het ontwerpen.

Hoe gaat dat in z’n werk? Kinderen worden in de zaal ontvangen en krijgen een korte introductie en de opdrachtmap van een educatief medewerker. Vervolgens gaan de kinderen aan het werk. In de zaal wordt gepubliceerd op de muur en op levensgrote mupi’s. Kinderen kunnen kiezen uit lettertypen, kleuren, pictogrammen en vormen om hun ontwerp te maken. Liever digitaal publiceren? Ook goed! Een wand wordt gereserveerd voor projecties. Kinderen kunnen achter computers plaatsnemen waar ze vormen, kleuren en letters kiezen uit een beeldbank, een ontwerp maken en publiceren op internet.

Totaal concept De Designpolitie ontwikkelde een totaalconcept met marketingcommunicatie middelen zoals een TV spot die werd vertoond voorafgaand aan de herfstvakantie op NL 1, 2 en 3. Ook vulde het ontwerpbureau de tentoonstelling aan met een schoolvakantie campagne en een minitentoonstelling op locatie tijdens de jaarlijkse UITmarkt in Amsterdam.
Het bijbehorende educatieve materiaal voor de tentoonstelling is ook door de Designpolitie vormgegeven.

Designpolitie De Designpolitie is een grafisch ontwerpbureau in Amsterdam en werkt zowel voor profit als voor non-profit organisaties. Daarnaast werken ze veel voor klanten die zich op het culturele vlak bevinden. Voorbeelden hiervan zijn: Graphic Design Museum Breda, Stadsschouwburg Amsterdam, theater Frascati, De Boekenweek, De Volkskrant, NTI, Pictoright, De Rabobank, Ted Noten e.v.a.















Sinds 1995 heeft De Designpolitie nationaal en internationaal vele nominaties en prijzen ontvangen voor haar concepten en ontwerpen. Het Stedelijk Museum in Am sterdam, het Graphic Design Museum Breda, het Institute Neérlan daise in Parijs, het MOMA in New York en het MOMA in San Francisco hebben werk van het ontwerpbureau tentoon gesteld en/of in hun collectie. De Designpolitie is de drijvende kracht achter Gorilla, een visuele column die tot voor kort te lezen was in de Volkskrant en nu in De Groene Amsterdammer en De Adformatie.

Recentelijk is de monografie The ABC of De Designpolitie verschenen. Een overzicht van 13 jaar werk van De Designpolitie. The ABC of De Designpolitie. Valiz publishers. isbn 9789078088219 / € 29,50

ACDN Jaarprijzen - De gouden lamp
In totaal bogen 364 juryleden zich over de inzendingen voor de ACDN jaarprijzen. Zij bepaalden welke werkstukken in aanmerking zijn gekomen voor een ADCN Nominatie. Tijdens de Uitreiking van de ADCN Jaarprijzen voor Reclame en Vormgeving op dinsdag 14 april werden de uiteindelijke prijzen binnen de categorieën bekend gemaakt.





Persbericht van het
Graphic Design Museum