vrijdag 24 april 2009

Breda Photo presenteert Reinout van den Bergh!

Reinout van den Bergh studeerde fotografie en audiovisuele vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost te Breda. Sinds 1982 werkt hij als zelfstandig fotograaf. Hij reist en werkt in verschillende landen in Oost-Europa, Verenigde Staten, Afrika, Zuidoost Azië, Midden Oosten en Latijns Amerika. Naast eigen werk fotografeert hij o.a. voor de ministeries van Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingssamenwerking en VROM, het Koninklijk Instituut voor de Tropen, verscheidene etnografische musea en ontwikkelingsorganisaties. Zijn werk is tentoongesteld in verschillende musea in West en Oost-Europa , Afrika en gepubliceerd in diverse boeken en publicaties. Sinds 2007 is hij curator voor het internationale fotofestival Breda Photo.

Reinout van den Bergh is vooral geïnspireerd door dagelijks terugkerende taferelen in het leven. Hij is doordrongen van het besef dat je door aandachtig te kijken naar anderen het meeste leert over jezelf. In elk beeld is er een verschil of een gelijkenis te ontdekken. Als fotograaf legt hij gevoelens van anderen eerlijk en stijlvol vast, zonder afbreuk te doen aan waardigheid en respect.

Het zijn voor hem basiswaarden die ten grondslag zouden moeten liggen aan elke nieuwe ontmoeting tussen mensen. Reinout van den Bergh is vooral mens onder de mensen. De aanwezigheid van de camera valt daarbij soms in het niet.

Het Factories-project neemt een aparte plaats in in zijn werk. Vanaf 1997 reist hij met beeldend kunstenaar Huib Fens met regelmaat door Europa op zoek naar oude fabriekscomplexen. Het resultaat van die zoektocht is een serie indrukwekkende foto’s die op reusachtig formaat op diverse locaties zijn tentoongesteld. In 2006 was dit werk ook hier in De Verdieping te zien.

De tentoonstelling ‘Brandende dorst’ is samengesteld uit zijn werk van de laatste 25 jaar.

Kijk ook op www.reinoutvandenbergh.nl en www.bredaphoto.nl

Geen opmerkingen: